Rubriky
Články

Nejdražší domény světa (aktualizováno 2025)

Doménová jména patří mezi digitální statky a některé změny jejich vlastníků proběhly za těžko uvěřitelné, až astronomické sumy. Dnes pro vás mám deset historicky nejdražších prodejů doménových jmen na světě (bez ohledu na TLD). Zaměřil jsem se na prodej domén „bez obsahu“, tj. domén, kde roli nehrál web či byznys za ním.

A začneme od desátého místa a postupně se dostaneme až k doméně, která stoji uplně na špici. Samozřejmě tu najdete jen transakce, které jsou známé a cena se dala zjistit z oficiálních či neoficiálních zdrojů.

A teď už pojďme k jednotlivým doménám a cenám transakcí:

10. Connect.com – 10 milionů USD (2022)


Desátou příčku žebříčku drží Connect.com, prodaná v roce 2022 za 10 000 000 USD . Tato transakce se prozradila díky finanční zprávě společnosti HubSpot, která ve 2. čtvrtletí 2022 v dokumentech pro SEC uvedla, že “zakoupila práva na doménu Connect.com za 10,0 milionu USD”. HubSpot je americká firma vyvíjející CRM software a pravděpodobně plánoval využít Connect.com pro nový produkt či službu (spekulovalo se o platformě pro komunitu uživatelů, integraci komunikačních nástrojů apod.). Prodávajícím byl původní vlastník domény, který zůstal anonymní – ovšem zajímavostí je, že doména Connect.com měla bohatou historii.

V 90. letech ji používala firma Connect.com Ltd jako poskytovatel internetu v Austrálii, později patřila skupině investorů. HubSpot již v dubnu 2022 doménu začal používat (uživatelé si povšimli přesměrování některých částí webu na connect.com), ale cena byla potvrzena až zmíněnou finanční zprávou objevenou investigativním novinářem Georgem Kirikosem . Motivace koupě: Název “Connect” zapadá do portfolia HubSpotu, který poskytuje nástroje ke spojování firem se zákazníky (marketing, prodej, zákaznická podpora). Mít jednoslovnou doménu Connect.com mohl HubSpot využít pro pojmenování své uživatelské konference (která se jmenuje INBOUND), nebo pro komunikační hub v rámci svých produktů – zkrátka šlo o strategickou koupi defenzivní i ofenzivní, aby tak atraktivní jméno nezískal konkurent a případně aby posloužilo k rozšíření služeb HubSpotu. Za 10 milionů USD získala firma univerzální doménu, kterou může využít napříč marketingovými aktivitami.

Na doméně Connect.com nakonec HubSpot.com rozběhla svojí vlastní „sociální síť“ propojující profesionály v různých oborech.

(Aktualizace 2025 – podle disclaimeru, který se objevil na Connect.com jeho provoz nejspíš končí a služba bude přesměrovaná na hlavní doménu HubSpot.com. Detaily ke změně najdete tu)

9. Hotels.com – 11 milionů USD (2001)


Jedním z nejznámějších raných příkladů drahé domény je Hotels.com. Tato doména byla zakoupena v roce 2001 za přibližně 11 000 000 USD , což tehdy vzbudilo pozdvižení – mnozí si mysleli, že je to “nesmyslně vysoká suma”. Kupujícím byla americká cestovní agentura Hotel Reservations Network (HRN), která se následně přejmenovala na Hotels.com a vybudovala na doméně celosvětový rezervační portál na ubytování . Prezident Hotels.com David Roche později v rozhovoru přiznal, že tehdejší cena 11 milionů se dnes jeví jako skvělý obchod.

Hotels.com se díky vhodné doméně stalo úspěšnou značkou a v roce 2003 mateřskou firmu HRN (přejmenovaná na Hotels.com) koupila společnost IAC/Expedia za 1,1 miliardy USD – samotná doména tak nepřímo přispěla k ohromnému zhodnocení společnosti . Motivace nákupu byla jasná: slovo “hotels” je generický název pro odvětví online rezervací hotelů. Mít takto pojmenovanou doménu dávalo firmě HRN obrovskou výhodu v rozpoznatelnosti a zapamatovatelnosti mezi mnoha konkurenty všemožných názvů. Už v „dřevních“ dobách Internetu, v roce 2001, přinesla firmě doména při hledání klíčového slova „hotels“ zobrazení na předních pozicích vyhledávání (tzv. efekt přesné shody klíčového slova a domény). Pro HRN to byl tedy významný krok k dominanci v oboru online rezervací ubytování. Prodávajícím byl pravděpodobně někdo, kdo doménu držel od 90. let (přesné jméno nebylo veřejně uvedeno), a 11 milionů USD představovalo lákavou nabídku. Tento případ patří k milníkům doménových obchodů – už v roce 2001 posunul hranice možného, neboť šlo o zcela obsahuprostou doménu (pouhé doménové jméno) koupenou za částku tehdy v absurdní výši v řádu desítek milionů korun. V té době šlo o rekordní prodej, který mnoho lidí přesvědčil o tom, že investice do správných domén může mít enormní návratnost.

8. Tesla.com – 11 milionů USD (2014)


Pro výrobce elektroaut společnost Tesla bylo získání domény Tesla.com otázkou prestiže a praktičnosti. Elon Musk dlouhou dobu používal pro svou firmu adresu TeslaMotors.com, protože doména Tesla.com byla držena někým jiným. Až v roce 2014 se podařilo doménu koupit – Musk později prozradil, že stála 11 000 000 dolarů a vyjednávání trvalo přes 10 let . Původním držitelem domény byl kalifornský inženýr Brad Siewert, který značku “Tesla” zaregistroval v 90. letech (pojmenoval tak svou tehdejší firmu) a dlouho odmítal prodat jak doménu, tak ochrannou známku společnosti Tesla Motors . Elon Musk vtipně uvedl, že nakonec “poslal nejmilejšího člověka z firmy, aby seděl u něj na zápraží tak dlouho, dokud s námi nezačne mluvit” – což nakonec vedlo k dohodě . Tesla, Inc. získala doménu v únoru 2016 (to bylo poprvé přesměrováno Tesla.com na oficiální web), ale finanční ujednání proběhlo v roce 2014 . Musk v prosinci 2018 na Twitteru potvrdil částku 11 milionů USD a poznamenal, že to vyžadovalo “neuvěřitelné úsilí” doménu získat .

Motivace byla zásadní: firma se v roce 2017 přejmenovala z Tesla Motors na Tesla, aby odrážela širší záběr (energie, solární panely, baterie) . K tomu potřebovala odpovídající doménu. Tesla.com je krátká, univerzální a eliminuje možnou uživatelskou chybu (lidé beztak zkoušeli psát tesla.com). Z interního hlediska šlo o otázku značky/brandingu – s doménou Tesla.com mohla firma plně konsolidovat svou online identitu. 11 milionů USD se sice zdá obrovských, ale pro rychle rostoucí automobilku to byla strategická investice. Původní majitel Siewert dosáhl astronomického zhodnocení své investice (doménu původně koupil jen za desítky dolarů), a i když detaily dohody nebyly zveřejněny, zřejmě k ní patřila i dohoda ohledně ochranných známek. Tento případ ilustruje, že korporace jsou ochotny zaplatit osmimístné částky za domény odpovídající jejich klíčové značce, pokud není jiná možnost, jak se k nim dostat.


7. Icon.com – 12 milionů USD (2025)


Doména Icon.com byla prodána začátkem roku 2025 za 12 000 000 USD . Tato částka byla veřejně potvrzena poněkud netradičně – zakladatel startupu zvaného Icon Kennan Davison zveřejnil na síti LinkedIn oznámení, že jeho firma získala doménu Icon.com za 12 milionů . Doména byla koupena jako klíčový brandingový prvek pro nový projekt, který se profiluje jako „první AI CMO (šéf marketingu poháněný umělou inteligencí) na světě“. Ovšem pohledem na samotný web to spíš vypadá jako generický „generátor AI kampaní“, než CMO. Ale podrobně jsem nestudoval.

Prodej zprostředkovali známí doménoví makléři Andrew Miller (Hilco Digital) a společnost Lumis, specializující se, tak jako IdeálníDoména.cz na prémiové domény :).

Motivace koupě vycházela z hodnoty jednoslovné domény: slovo „icon“ (ikona) je status symbol a k tomu obecné, snadno zapamatovatelné. V brutálně rostoucím byznysu s AI marketingem může naznačovat “ikonický” status nebo zkratku pro něco významného. Pro startup s velkými ambicemi představuje získání .com domény odpovídající přesně názvu firmy významnou konkurenční výhodu – usnadní budování značky i důvěryhodnost u klientů. Prodávající stranou byl původní soukromý vlastník domény (pravděpodobně doménový investor), který byl ochoten ji zpeněžit za odpovídající sumu. Transakce proběhla v hotovosti.


6. Sex.com – 13 milionů USD (2010)


Doména Sex.com patří k nejznámějším internetovým adresám a má za sebou pohnutou historii plnou právních sporů a skandálů. V rámci našeho žebříčku zaujímá šesté místo díky prodeji v roce 2010 za 13 000 000 USD . Prodávajícím byla společnost Escom LLC, která doménu vlastnila od roku 2006, kdy ji údajně koupila za ~14 milionů USD . Escom se však v roce 2010 zbankrotoval a doména Sex.com byla nabízená v aukci věřitelů. Prostřednictvím aukční platformy Sedo se kupcem stala firma Clover Holdings Ltd., registrovaná na karibském ostrově Svatý Vincenc . Jednalo se o anonymního investora, o jehož plánech nebylo mnoho známo – v soudních dokumentech firma vystupovala přes právní zástupce a využila anonymní kontakty (např. Hushmail) . Prodej musel schválit konkurzní soud a v listopadu 2010 byla transakce uzavřena.

Motivace ke koupi této domény je nasnadě: slovo “sex” je jeden z nejvyhledávanějších výrazů na internetu a doména Sex.com byla dlouho považována za “Svatý grál” doménového byznysu. Nový vlastník získal mimořádně ceněné aktivum s obrovským potenciálem návštěvnosti či zisků z reklamy. V době prodeje šlo o historicky nejdražší doménu vůbec (překonanou až později), což dokládá i zápis v Guinnessově knize rekordů.

Zajímavost na závěr: Sex.com byl jedním z prvních případů domain theft (krádeže domény) v 90. letech – původní majitel Gary Kremen o ni přišel podvodem a musel se roky soudit, než ji získal zpět. Tato historie jen zvýraznila “proslulost” domény. Prodej v roce 2010 pak ukázal, že i bez obsahu může prémiová doména dosáhnout osmimístné dolarové částky.

5. Rocket.com – 14 milionů USD (2024)


V říjnu 2024 vyšlo najevo, že doména Rocket.com byla prodána za 14 milionů USD . Informace se objevila poněkud neobvykle – formou finanční zprávy amerického obranného koncernu L3Harris Technologies. L3Harris ve svém hlášení pro SEC uvedla, že ve 3. čtvrtletí 2024 utržila ~14 milionů USD “za prodej doménového jména”. Vzhledem k tomu, že L3Harris vlastnila doménu Rocket.com (pravděpodobně z dřívější akvizice firmy Rocket Engineering), bylo jasné, že jde o tuto doménu.

Kupujícím je společnost Rocket Companies, mateřská firma známé americké hypotéční banky Rocket Mortgage . Generální ředitel Rocket Companies Varun Krishna akvizici domény potvrdil s tím, že jde o součást strategie sjednotit pod značkou “Rocket” všechny jejich služby spojené s bydlením a financemi .

Motivací tedy bylo získat prestižní jednoslovnou doménu shodnou s názvem společnosti, která již používá značku “Rocket” pro různé produkty (Mortgage, Homes, Auto apod.). Doména Rocket.com má usnadnit marketing a zapamatovatelnost – namísto různých variant adres teď firma získala centrální, jednoduše komunikovatelnou URL. Zajímavostí je, že částka 14 milionů USD zřejmě představuje čistý výnos pro prodávajícího (L3Harris), tj. kupující mohl ve skutečnosti zaplatit o něco více (další náklady, provize) . I tak jde o jednu z největších doménových transakcí posledních let. Pro L3Harris byl prodej domény okrajovou záležitostí mimo hlavní byznys, ovšem pro Rocket Companies se naopak jednalo o klíčovou investici do budování své digitální identity.


4. NFTs.com – 15 milionů USD (2022)


Extrémní boom kolem kryptoměn a digitálních sběratelských předmětů (NFT – non-fungible tokens) vedl i k obchodu s příslušnými doménami. V roce 2022 byla doména NFTs.com prodána za 15 milionů USD . Tato transakce proběhla prostřednictvím brokerů Domainer.com a GoDaddy, za asistence bezpečné úschovy Escrow.com.

Kupující zůstal v anonymitě, ví se pouze, že má vazby na projekty v oblasti web3 (např. byl zmíněn vztah k projektu DigitalArtists.com) . Doména NFTs.com je jednoznačně atraktivní díky přímočarému spojení s trhem nezaměnitelných tokenů.

Motivace nákupu pramenila z toho, že šlo o “category killer” – doménu, která pojmenovává celý obor. Kupující si od ní patrně slibuje výhodu v důvěryhodnosti nebo návštěvnosti od lidí, kteří pojem “NFTs” hledají. Prodejce domény nebyl odhalen; doména byla registrována anonymně a záznamy WHOIS neukazují identitu původního vlastníka. Transakce však byla dobře zdokumentována tiskovou zprávou Escrow.com a široce komentována v oborových médiích pro svou výjimečnost.

Doména nemá aktuálně (květen 2025) žádný obsah.

3. Chat.com – 15,5 milionu USD (2023)

O doméně Chat.com jsem psal před časem celý článek, ale v tomto seznamu nesmí chybět.

Chat.com změnila majitele v roce 2023 za částku 15,5 milionu dolarů . Tento prodej původně proběhl tak, že doménu koupil Dharmesh Shah, spoluzakladatel společnosti HubSpot, jako investici či strategickou akvizici. Cena 15,5 milionu USD znamenala, že šlo v té době o jednu z vůbec nejvyšších veřejně oznámených cen za doménu . V roce 2024 pak Shah oznámil, že Chat.com prodal dál – novým vlastníkem se stala společnost OpenAI, tvůrce populárního chatbota ChatGPT . OpenAI začala doménu Chat.com používat jako přesměrování na službu ChatGPT. Kupní cena od OpenAI nebyla zveřejněna (údajně mohla zahrnovat i podíl ve firmě), ale původních 15,5 milionu zaplacených Shahem dokládá hodnotu této adresy.

Motivací pro koupi ze strany OpenAI byla snaha zajistit si generickou, snadno zapamatovatelnou doménu pro svého konverzačního AI chatbota. Přesto OpenAI zatím ponechává hlavní značku jako ChatGPT a Chat.com funguje spíše jako podpůrná doména pro přístup uživatelů.


2. 360.com – 17 milionů USD (2015)


Druhou nejdražší prodanou doménou (bez webu) je 360.com, která byla prodána v roce 2015 za 17 milionů USD . Tato doména byla původně ve vlastnictví britského operátoraVodafone, který ji nevyužíval.

Kupujícím byla čínská technologická společnost Qihoo 360, známá pro svůj antivirový software a webový prohlížeč 360 Secure Browser. Qihoo 360 tímto nákupem získala prémiový jednotný branding – číslo “360” má v názvu firmy i produktů a vlastnictví domény 360.com bylo strategické pro jednotnou identitu firmy . Společnost přitom do té doby používala domény jako 360.cn (čínská národní doména) a Qihoo.com; získání 360.com za rekordní sumu mělo globálně posílit značku.

Motivací byla tedy především marketingová hodnota: číslo 360 je přímo v brandu firmy a přesně odpovídající .com doména působí důvěryhodně a jednoduše. Pro Vodafone šlo o nevyužitý majetek, takže nabídku čínské firmy ochotně přijali – analytici poznamenali, že Vodafone tím „vytěžil maximum” z něčeho, co pro něj vlastně nemělo využití. Tomu říkám dobrý deal 🙂


1. Voice.com – 30 milionů USD (2019)

Nejdražším prodaným doménovým jménem vůbec je Voice.com, prodaná v roce 2019 za 30 milionů dolarů . Prodejcem byla americká firma MicroStrategy známého bitcoinového maximalisty Michaela J. Saylora, známá mj tím, že od 90. let nashromáždila cenná doménová jména (např. Alarm.com, Strategy.com atd.). Kupujícím se stal blockchainový startup Block.one, který za doménu zaplatil v hotovosti, aby získal “ultra-prémiovou” adresu pro svůj nový projekt – sociální síť Voice založenou na technologii blockchain . Transakci zprostředkovala společnost GoDaddy.

Motivace koupě byla jasná: krátká a snadno zapamatovatelná .com doména měla projektu zajistit důvěryhodnost a lepší šanci na přijetí uživateli v konkurenci zavedených platforem. Cena 30 milionů USD výrazně překonala všechny předchozí veřejně známé prodeje domén a ustanovila nový rekord .

Pozadí: MicroStrategy (pod vedením Michaela Saylora) v minulosti zkoušela vyvíjet vlastní online projekty a investovala do atraktivních domén jako strategických aktiv. Prodej Voice.com byl oznámen prostřednictvím tiskové zprávy a vzhledem k tomu, že MicroStrategy je veřejně obchodovaná firma, částka 30 milionů USD se stala veřejně známou. Pro kupujícího, společnost Block.one (známá z oblasti kryptoměn díky projektu EOS), představovala částka investici do marketingu – doména měla pomoci vybudovat značku “Voice”. Jak uvedl ředitel Block.one, dobrá doména může být pro nový produkt konkurenční výhodou podobně jako byl například přechod Facebooku z původního TheFacebook.com na Facebook.com.

A je to.

Takto vypadá v květnu 2025 žebříček nejdražších domén světa. Tedy těch, u kterých se dá hodnota transakce dohledat – ať už ve zdrojích oficiálních, či neoficiálních.

Příště se podíváme na transakce domén s obsahem, tj. na prodeje, kde hrál roli obsah (web) či byznys s webem spojený nebo na seznam nejhodnotějších domén v České republice.


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *